Overstappen van energieleverancier
Overstappen van energieleverancier is eenvoudiger dan je denkt. Het proces is tegenwoordig snel en gemakkelijk te regelen. Toch is het belangrijk om te weten hoe het werkt en waar je op moet letten. Ontdek het zelf met dit handige stappenplan om een weloverwogen keuze te maken.
Check direct je besparing
Overstappen energieleverancier: 3 redenen om te kiezen voor NextEnergy
Slimmer
Krijg toegang tot dalmomenten, waarin stroom goedkoper of zelfs gratis is. Zo bespaar je extra. De NextEnergy app geeft je automatisch een seintje zodra er een dalmoment is. Je blijft zo altijd op de hoogte van de actuele stroom- en gasprijzen.
Eerlijker
Ons dynamisch energiecontract is helder. We berekenen de beursprijzen rechtstreeks aan je door, inclusief overige kosten als overheidsheffingen en inkoopvergoeding. Je betaalt geen risicomarges over je verbruik en bent verzekerd van 100% groene stroom.
hoe werkt overstappen van energieleverancier?
Overstappen naar een andere energieleverancier betekent dat je van je huidige energieleverancier naar een nieuwe overstapt. ‘Overstappen van energie’ houdt dus in dat je jouw oude contract opzegt en een nieuw contract afsluit. Blijf je bij dezelfde maatschappij, maar kies je een ander contract? Dan heet dit verlengen.
Overstappen van energieleverancier
Kijk naar jouw huidige contract
Als eerst wil je weten wat je huidige energiecontract is: vast, variabel of dynamisch. Geen zorgen, hieronder leggen we uit wat elk van deze contracten inhoudt.
Vast energiecontract
Een vast energiecontract (of een contract voor bepaalde tijd) heeft een looptijd van één tot drie jaar. Voor extra zekerheid betaal je vaak meer dan de daadwerkelijke waarde van stroom en gas. Als je een vast contract vroegtijdig wilt opzeggen, betaal je meestal een opzegvergoeding. Deze vergoeding is gebaseerd op het verlies van de energieleverancier en kan behoorlijk oplopen.
Variabel energiecontract
Een variabel energiecontract heeft geen vooraf bepaalde looptijd (onbepaalde tijd). De variabele tarieven die je betaalt, veranderen meestal twee keer per jaar; op 1 januari en op 1 juli. Deze wijzigingen zijn gebaseerd op de energiemarkt, waardoor je tarieven kunnen stijgen of dalen. Let op, bij extreme prijsstijgingen mag jouw leverancier de tarieven vroegtijdig wijzigen. Het bedrijf is verplicht je hier minimaal één maand van tevoren over te informeren. Bij een variabel contract kun je maandelijks opzeggen.
Dynamisch energiecontract
Een dynamisch energiecontract bestaat nog niet zo lang, maar toch genieten al 400.000 huishoudens van dynamische tarieven. Bij dit contract betaal je de actuele energieprijzen voor stroom en gas. De leverancier rekent geen risicomarges, omdat de prijs niet voor lange tijd wordt vastgezet. Zo ben jij vaak goedkoper uit. Met dynamische contracten bespaar je ook extra tijdens dalmomenten, de uren waarin stroom goedkoper is dan het gemiddelde.
Bij een vast contract mag je huidige leverancier meestal een opzegvergoeding vragen als je vroegtijdig overstapt. Dit bedrag is gebaseerd op het verlies dat de energieleverancier lijdt. Deze vergoeding kan aardig hoog zijn. Dynamische energie van NextEnergy kun je altijd opzeggen wanneer je wilt, zodat jij volledige flexibiliteit hebt.
Heb je een vast contract?
Neem dan contact op met je huidige leverancier. Het bedrijf is verplicht om jou te vertellen hoeveel je moet betalen bij een vroegtijdige overstap. Heb je geen contract met vaste duur? Dan betaal je geen opzegvergoeding.
Een vast termijnbedrag heeft zowel voor- als nadelen. Kies de optie die het best bij jou past. Sommige leveranciers werken zonder vast termijnbedrag. Je betaalt dus precies voor je verbruik. Dit kan tot nare verrassingen leiden in de winter (hoge rekening). Informeer dus goed of de leverancier met dit bedrag werkt of niet.
Vaste maandelijkse kosten
Bij elke leverancier betaal je maandelijkse kosten van tussen de € 5 en € 10 voor stroom en gas. Deze vaste leveringskosten dekken deels de kosten voor levering, en houden de (duurzame) lampen aan bij jouw leverancier. Bij NextEnergy betaal je € 5,99 voor zowel stroom als gas.
3. Langetermijnprijzen
Ook de langetermijnprijzen zijn een belangrijke factor om rekening mee te houden bij het overstappen. Zeker als je de dynamische energieprijzen vergelijkt met vaste of variabele contracten. Doordat er in de winter doorgaans meer vraag is naar stroom, liggen de dynamische prijzen tijdens deze periode hoger dan in de zomer. Hierdoor ben je op jaarbasis vaak goedkoper uit dan bij alternatieve contracten.
Bij NextEnergy profiteer je van deze goedkopere perioden en daluren. Zo kun je maar liefst 66% per jaar besparen op wasjes. Of 40% per laadsessie van jouw elektrische auto.
Extra tip: let op de datum
Overweeg je een variabel energiecontract? Let dan op de data waarop de prijzen veranderen (1 januari en 1 juli). Sluit je in december een variabel contract af met gunstige tarieven? Houd er dan rekening mee dat deze prijzen snel kunnen wijzigen. Je leverancier is echter verplicht om je één maand van tevoren te informeren over deze veranderingen, zodat je voldoende tijd hebt om over te stappen
4. Duurzame energie
Vind je het belangrijk dat je duurzame energie gebruikt? Kijk dan ook naar leveranciers die energie aanbieden uit hernieuwbare bronnen, zoals energie opgewekt met wind, zon of water.
Bij NextEnergy ben je verzekerd van echte duurzame energie, afkomstig van windmolens en zonnepanelen. Heb je zelf zonnepanelen op het dak liggen? Bij ons betaal je geen terugleverkosten op jouw stroomoverschot. Ook kun je jouw CO₂-voetafdruk compenseren met een kleine vergoeding per gebruikte m³ gas. Zo steunen we met jouw hulp het Indiaas windmolenproject van NSL Power.
5. Welkomstbonus en actie
De laatste factor is een welkomstbonus en actie. Verschillende energieleveranciers bieden een cadeau of korting aan als je een nieuwe klant bij hen wordt. Dit is natuurlijk een aantrekkelijk voordeel voor jou. Zorg er echter voor dat je niet alleen om deze gift overstapt en dat je de voorwaarden goed begrijpt.
Bij NextEnergy kun je jouw vrienden uitnodigen om over te stappen naar ons dynamisch energiecontract. Als bedankje ontvangen jullie allebei € 50 korting op jullie eerstvolgende jaarnota.
Schrijf je in bij de leverancier
We zijn aangekomen bij stap 3: je gaat overstappen van energieleverancier. Dit hoeft niet complex te zijn. Nadat je jouw aanbod hebt berekend via de website, kun je direct door met het invullen van jouw gegevens. Zorg ervoor dat je de juiste einddatum van je lopende contract doorgeeft. De nieuwe leverancier regelt vervolgens de opzegging van je oude contract.
Het kijkvenster of switch window
Voor het eind van je contract is er een periode dat je alvast een aanvraag kunt doen voor een nieuw energiecontract. Deze periode heet kijkvenster, switch window of overnametermijn. De nieuwe energieleverancier houdt rekening met de einddatum van je huidige contract, maar je kunt al eerder een aanvraag voor het nieuwe contract indienen. De duur van het kijkvenster verschilt per leverancier; soms is het al mogelijk om zes maanden vóór de einddatum een aanvraag te doen.
Bij NextEnergy krijg je niet te maken met een kijkvenster, omdat onze dynamische contracten geen einddatum hebben.
Als je wilt overstappen, heb je 14 dagen wettelijke bedenktijd na het afsluiten van een energiecontract. Gedurende deze periode mag je het contract zonder opgaaf van reden ontbinden. Na deze 14 kalenderdagen is dat niet meer mogelijk.
Maak de overstap
Stap 4 is het laatste wat je hoeft te doen. En dat is 20 tot 30 dagen wachten totdat jouw nieuwe energiecontract ingaat. Tijdens deze periode kun je uiteraard nog energie gebruiken van jouw oude leverancier. Een spoedaanvraag is een uitzondering hierop. Bij een spoedaanvraag ontvang je binnen 24 uur energie van je nieuwe energieleverancier. Houd er rekening mee dat je voor een spoedaanvraag meestal een waarborgsom betaalt.
Overstappen naar NextEnergy
Bij NextEnergy verzorgen wij de overstap voor jou. Contact opnemen met jouw oude energieleverancier is dus niet nodig. Wij werken nauw samen met het bedrijf om te garanderen dat de overstap soepel verloopt. Je komt niet zonder energie te zitten; het is enkel een administratieve handeling.
Ga je verhuizen naar een andere woning? Dan raden we je aan om contact op te nemen met je huidige energieleverancier. Het bedrijf moet precies weten waar en wanneer de energielevering nodig is in de overstapperiode van 30 dagen. Als je contract niet mee kan, moet je zelf het contract opzeggen en een nieuwe aanvragen.
Stap nu over naar een dynamische energieleverancier
Wil jij overstappen naar een andere energieleverancier? Via het bovenstaande stappenplan weet je precies wat je kunt verwachten en welke stappen je moet doorlopen. Sluit je vandaag nog aan bij meer dan 400.000 Nederlandse huishoudens die dagelijks profiteren van dynamische energie. Je berekent jouw aanbod bij NextEnergy eenvoudig en snel via de onderstaande knop.
Liever bellen? We helpen je graag. Je kunt onze experts van maandag tot en met vrijdag bereiken op 030 203 5800.
Veelgestelde vragen over het overstappen naar een nieuwe leverancier
Of overstappen naar een nieuwe energieleverancier verstandig is, hangt af van je huidige contract en de situatie. Het is verstandig om te kijken of je kunt overstappen als je vaste, huidige contract afloopt of wanneer de energieprijzen zijn gedaald en goedkoper zijn bij een andere leverancier. Lees de contractvoorwaarden goed door en vergelijk energieleveranciers op bijvoorbeeld tarieven en service om de juiste keuze voor jou te maken.
Ja, je kunt altijd overstappen naar een nieuwe leverancier. Tijdens het overstapproces hoef je vaak alleen je gegevens in te vullen en 20 tot 30 dagen te wachten totdat het nieuwe contract ingaat. De nieuwe leverancier regelt de overstap voor je. Bij NextEnergy zorgen wij ervoor dat de overstap soepel verloopt, zodat je niet zonder energie komt te zitten.
Je mag altijd overstappen naar een andere energieleverancier, waarbij het eind van het contract de beste periode is om dat te doen. Controleer eerst je contractvoorwaarden, want bij een vast contract betaal je een opzegvergoeding als je het contract vóór de einddatum opzegt. De hoogte van deze vergoeding hangt af van de contractduur. Bij een variabel of dynamisch energiecontract betaal je geen opzegvergoeding. De einddatum vind je in het contract.
Ja, NextEnergy biedt ook spoedaansluitingen aan. Neem hiervoor contact op met de klantenservice.
Ja, NextEnergy regelt jouw overstap. Je hoeft je geen zorgen te maken, zelfs als je niets van je huidige leverancier hoort. Ga je verhuizen? Neem dan contact op met je energieleverancier om je contract stop te zetten. Let op: als je een vast contract hebt, zorg er dan voor dat de einddatum van dat contract overeenkomt met de startdatum van je nieuwe contract bij ons. Zo voorkom je problemen met de opzegtermijn.
Het beste moment om over te stappen naar een nieuwe leverancier hangt van jouw contract af. Heb je een contract met een vaste looptijd? Dan is het verstandig om pas na de einddatum over te stappen om een opzegboete te voorkomen. Heb je een variabel of dynamisch contract? Dan kun je op elk moment overstappen, rekening houdend met een opzegtermijn van 30 dagen. Controleer je energiecontract en bekijk de prijzen om de voor jou juiste keuze te maken.
De kosten voor het overstappen van energieleverancier hangen af van je contract. Heb je een contract met vaste tarieven en is de einddatum nog niet verstreken, dan betaal je meestal een overstapvergoeding. Dit geldt ook als je verhuist naar een andere woning. Zeg je het contract 7 dagen vóór de einddatum op? Dan betaal je geen opzegvergoeding. Voor contracten die vóór 1 juni 2023 zijn afgesloten, geldt een opzegtermijn van 14 dagen. Meer informatie hierover vind je op de website van ACM. Bij een variabel of dynamisch contract betaal je geen vergoeding.
Ja, je kunt nog steeds zelf een energieleverancier voor je stroom kiezen. Heb je naast stadsverwarming ook een eigen gasaansluiting? Dan kun je ook voor gas een leverancier kiezen.
Nee, met een (werkende) slimme meter hoef je jouw meterstanden niet handmatig door te geven. Je huidige leverancier kan deze, na jouw toestemming, automatisch uitlezen. Heb je een traditionele meter? Dan moet je de standen wel zelf doorgeven.
Ja, voor een dynamisch energiecontract is een slimme meter nodig om het energieverbruik te meten. Als je nog een oude meter hebt en je wilt onze dienst gebruiken, dan kun je contact opnemen met jouw netbeheerder om een slimme meter te laten plaatsen. Wil je dit niet? Dan kun je alleen het wettelijke modelcontract bij ons afsluiten.