Overstappen van energieleverancier
Overstappen van energieleverancier is eenvoudiger dan je denkt. Het proces is tegenwoordig snel en gemakkelijk te regelen. Toch is het belangrijk om te weten hoe het werkt en waar je op moet letten. Ontdek het zelf met dit handige stappenplan om een weloverwogen keuze te maken.
Check direct je besparing
Overstappen energieleverancier: 3 redenen om te kiezen voor NextEnergy
Slimmer
Krijg toegang tot dalmomenten, waarin stroom goedkoper of zelfs gratis is. Zo bespaar je extra. De NextEnergy app geeft je automatisch een seintje zodra er een dalmoment is. Je blijft zo altijd op de hoogte van de actuele stroom- en gasprijzen.
Eerlijker
Ons dynamisch energiecontract is helder. We berekenen de beursprijzen rechtstreeks aan je door, inclusief overige kosten als overheidsheffingen en inkoopvergoeding. Je betaalt geen risicomarges over je verbruik en bent verzekerd van 100% groene stroom.
Hoe werkt overstappen van energieleverancier?
Overstappen naar een andere energieleverancier betekent dat je van je huidige energieleverancier naar een nieuwe overstapt. ‘Overstappen van energie’ houdt dus in dat je jouw oude contract opzegt en een nieuw contract afsluit. Blijf je bij dezelfde maatschappij, maar kies je een ander contract? Dan heet dit verlengen.
Overstappen van energieleverancier
Kijk naar jouw huidige contract
Als eerst wil je weten wat je huidige energiecontract is: vast, variabel of dynamisch. Geen zorgen, hieronder leggen we uit wat elk van deze contracten inhoudt.
Vast energiecontract
Een vast energiecontract (of een contract voor bepaalde tijd) heeft een looptijd van één tot drie jaar. Voor extra zekerheid betaal je vaak meer dan de daadwerkelijke waarde van stroom en gas. Als je een vast contract vroegtijdig wilt opzeggen, betaal je meestal een opzegvergoeding. Deze vergoeding is gebaseerd op het verlies van de energieleverancier en kan behoorlijk oplopen.
Variabel energiecontract
Een variabel energiecontract heeft geen vooraf bepaalde looptijd (onbepaalde tijd). De variabele tarieven die je betaalt, veranderen meestal twee keer per jaar; op 1 januari en op 1 juli. Deze wijzigingen zijn gebaseerd op de energiemarkt, waardoor je tarieven kunnen stijgen of dalen. Let op, bij extreme prijsstijgingen mag jouw leverancier de tarieven vroegtijdig wijzigen. Het bedrijf is verplicht je hier minimaal één maand van tevoren over te informeren. Bij een variabel contract kun je maandelijks opzeggen.
Dynamisch energiecontract
Een dynamisch energiecontract bestaat nog niet zo lang, maar toch genieten al 400.000 huishoudens van dynamische tarieven. Bij dit contract betaal je de actuele energieprijzen voor stroom en gas. De leverancier rekent geen risicomarges, omdat de prijs niet voor lange tijd wordt vastgezet. Zo ben jij vaak goedkoper uit. Met dynamische contracten bespaar je ook extra tijdens dalmomenten, de uren waarin stroom goedkoper is dan het gemiddelde.

Vergelijk tarieven
Als het goed is, weet je welk energiecontract je hebt en wat de bijbehorende tarieven zijn. Nu kunnen we verder naar de volgende stap: het vergelijken van verschillende leveranciers. Bezoek de websites van de leveranciers en bereken je aanbod. Daarbij is het verstandig om rekening te houden met vijf factoren.
Dit zijn ze:
1. Energiebelasting
De eerste factor om rekening mee te houden, is de energiebelasting. Onderzoek of deze belasting in de basisprijs is inbegrepen. Soms wordt de prijs per kilowattuur (kWh) stroom en kuub (m³) gas apart van de energiebelasting getoond. In 2024 betaal je ongeveer € 0,13 per kWh stroom en € 0,71 per m³ gas (inclusief btw). In 2025 wordt dat € 0,12 per kWh stroom, en € 0,70 per m³ gas.
Bij NextEnergy zie je altijd de daadwerkelijke prijzen van stroom en gas. Zo houden we jouw energiecontract transparant en weet je waar je op kunt rekenen.
2. Termijnbedrag
Naast de energiebelasting is het belangrijk om te kijken naar het termijnbedrag (het maandelijkse voorschotbedrag). De meeste energieleverancier hanteren een vast termijnbedrag. Dan betaal je maandelijks hetzelfde bedrag. Dit betekent dat je ‘s zomers eigenlijk te veel en ‘s winters te weinig betaalt. In de warme zomermaanden creëer je dus een buffer, waardoor je in de koudere wintermaanden geen hoge energierekening ontvangt. Aan het eind van het contractjaar krijg je een jaarnota. Heb je minder verbruikt dan geschat? Dan ontvang je geld terug van de leverancier. Heb je meer verbruikt? Dan moet je bijbetalen.
Ook bij NextEnergy betaal je een vast termijnbedrag, zodat je precies weet hoeveel je elke maand aan energiekosten kwijt bent. Ook voorkom je onverwachte (hoge) kosten in de winter. Zo houd je grip op je (lagere) energierekening. Kortom: dynamische tarieven, maar met een vast maandelijks bedrag.
3. Langetermijnprijzen
Ook de langetermijnprijzen zijn een belangrijke factor om rekening mee te houden bij het overstappen. Zeker als je de dynamische energieprijzen vergelijkt met vaste of variabele contracten. Doordat er in de winter doorgaans meer vraag is naar stroom, liggen de dynamische prijzen tijdens deze periode hoger dan in de zomer. Hierdoor ben je op jaarbasis vaak goedkoper uit dan bij alternatieve contracten.
Bij NextEnergy profiteer je van deze goedkopere perioden en daluren. Zo kun je maar liefst 66% per jaar besparen op wasjes. Of 40% per laadsessie van jouw elektrische auto.
Extra tip: let op de datum
Overweeg je een variabel energiecontract? Let dan op de data waarop de prijzen veranderen (1 januari en 1 juli). Sluit je in december een variabel contract af met gunstige tarieven? Houd er dan rekening mee dat deze prijzen snel kunnen wijzigen. Je leverancier is echter verplicht om je één maand van tevoren te informeren over deze veranderingen, zodat je voldoende tijd hebt om over te stappen
4. Duurzame energie
Vind je het belangrijk dat je duurzame energie gebruikt? Kijk dan ook naar leveranciers die energie aanbieden uit hernieuwbare bronnen, zoals energie opgewekt met wind, zon of water.
Bij NextEnergy ben je verzekerd van echte duurzame energie, afkomstig van windmolens en zonnepanelen. Heb je zelf zonnepanelen op het dak liggen? Bij ons betaal je geen terugleverkosten op jouw stroomoverschot. Ook kun je jouw CO₂-voetafdruk compenseren met een kleine vergoeding per gebruikte m³ gas. Zo steunen we met jouw hulp het Indiaas windmolenproject van NSL Power.
5. Welkomstbonus en actie
De laatste factor is een welkomstbonus en actie. Verschillende energieleveranciers bieden een cadeau of korting aan als je een nieuwe klant bij hen wordt. Dit is natuurlijk een aantrekkelijk voordeel voor jou. Zorg er echter voor dat je niet alleen om deze gift overstapt en dat je de voorwaarden goed begrijpt.
Bij NextEnergy kun je jouw vrienden uitnodigen om over te stappen naar ons dynamisch energiecontract. Als bedankje ontvangen jullie allebei € 50 korting op jullie eerstvolgende jaarnota.

Schrijf je in bij de leverancier
We zijn aangekomen bij stap 3: je gaat overstappen van energieleverancier. Dit hoeft niet complex te zijn. Nadat je jouw aanbod hebt berekend via de website, kun je direct door met het invullen van jouw gegevens. Zorg ervoor dat je de juiste einddatum van je lopende contract doorgeeft. De nieuwe leverancier regelt vervolgens de opzegging van je oude contract.
Het kijkvenster of switch window
Voor het eind van je contract is er een periode dat je alvast een aanvraag kunt doen voor een nieuw energiecontract. Deze periode heet kijkvenster, switch window of overnametermijn. De nieuwe energieleverancier houdt rekening met de einddatum van je huidige contract, maar je kunt al eerder een aanvraag voor het nieuwe contract indienen. De duur van het kijkvenster verschilt per leverancier; soms is het al mogelijk om zes maanden vóór de einddatum een aanvraag te doen.
Bij NextEnergy krijg je niet te maken met een kijkvenster, omdat onze dynamische contracten geen einddatum hebben.

Maak de overstap
Stap 4 is het laatste wat je hoeft te doen. En dat is 20 tot 30 dagen wachten totdat jouw nieuwe energiecontract ingaat. Tijdens deze periode kun je uiteraard nog energie gebruiken van jouw oude leverancier. Een spoedaanvraag is een uitzondering hierop. Bij een spoedaanvraag ontvang je binnen 24 uur energie van je nieuwe energieleverancier. Houd er rekening mee dat je voor een spoedaanvraag meestal een waarborgsom betaalt.
Overstappen naar NextEnergy
Bij NextEnergy verzorgen wij de overstap voor jou. Contact opnemen met jouw oude energieleverancier is dus niet nodig. Wij werken nauw samen met het bedrijf om te garanderen dat de overstap soepel verloopt. Je komt niet zonder energie te zitten; het is enkel een administratieve handeling.
Stap nu over naar een dynamische energieleverancier
Wil jij overstappen naar een andere energieleverancier? Via het bovenstaande stappenplan weet je precies wat je kunt verwachten en welke stappen je moet doorlopen. Sluit je vandaag nog aan bij meer dan 400.000 Nederlandse huishoudens die dagelijks profiteren van dynamische energie. Je berekent jouw aanbod bij NextEnergy eenvoudig en snel via de onderstaande knop.
Liever bellen? We helpen je graag. Je kunt onze experts van maandag tot en met vrijdag bereiken op 030 203 5800.

Veelgestelde vragen over het overstappen naar een nieuwe leverancier
Of overstappen naar een nieuwe energieleverancier verstandig is, hangt af van je huidige contract en de situatie. Het is verstandig om te kijken of je kunt overstappen als je vaste, huidige contract afloopt of wanneer de energieprijzen zijn gedaald en goedkoper zijn bij een andere leverancier. Lees de contractvoorwaarden goed door en vergelijk energieleveranciers op bijvoorbeeld tarieven en service om de juiste keuze voor jou te maken.
Ja, je kunt altijd overstappen naar een nieuwe leverancier. Tijdens het overstapproces hoef je vaak alleen je gegevens in te vullen en 20 tot 30 dagen te wachten totdat het nieuwe contract ingaat. De nieuwe leverancier regelt de overstap voor je. Bij NextEnergy zorgen wij ervoor dat de overstap soepel verloopt, zodat je niet zonder energie komt te zitten.
Je mag altijd overstappen naar een andere energieleverancier, waarbij het eind van het contract de beste periode is om dat te doen. Controleer eerst je contractvoorwaarden, want bij een vast contract betaal je een opzegvergoeding als je het contract vóór de einddatum opzegt. De hoogte van deze vergoeding hangt af van de contractduur. Bij een variabel of dynamisch energiecontract betaal je geen opzegvergoeding. De einddatum vind je in het contract.
Ja, NextEnergy biedt ook spoedaansluitingen aan. Neem hiervoor contact op met de klantenservice.
Ja, NextEnergy regelt jouw overstap. Je hoeft je geen zorgen te maken, zelfs als je niets van je huidige leverancier hoort. Ga je verhuizen? Neem dan contact op met je energieleverancier om je contract stop te zetten. Let op: als je een vast contract hebt, zorg er dan voor dat de einddatum van dat contract overeenkomt met de startdatum van je nieuwe contract bij ons. Zo voorkom je problemen met de opzegtermijn.
Het beste moment om over te stappen naar een nieuwe leverancier hangt van jouw contract af. Heb je een contract met een vaste looptijd? Dan is het verstandig om pas na de einddatum over te stappen om een opzegboete te voorkomen. Heb je een variabel of dynamisch contract? Dan kun je op elk moment overstappen, rekening houdend met een opzegtermijn van 30 dagen. Controleer je energiecontract en bekijk de prijzen om de voor jou juiste keuze te maken.
De kosten voor het overstappen van energieleverancier hangen af van je contract. Heb je een contract met vaste tarieven en is de einddatum nog niet verstreken, dan betaal je meestal een overstapvergoeding. Dit geldt ook als je verhuist naar een andere woning. Zeg je het contract 7 dagen vóór de einddatum op? Dan betaal je geen opzegvergoeding. Voor contracten die vóór 1 juni 2023 zijn afgesloten, geldt een opzegtermijn van 14 dagen. Meer informatie hierover vind je op de website van ACM. Bij een variabel of dynamisch contract betaal je geen vergoeding.
Ja, je kunt nog steeds zelf een energieleverancier voor je stroom kiezen. Heb je naast stadsverwarming ook een eigen gasaansluiting? Dan kun je ook voor gas een leverancier kiezen.
Nee, met een (werkende) slimme meter hoef je jouw meterstanden niet handmatig door te geven. Je huidige leverancier kan deze, na jouw toestemming, automatisch uitlezen. Heb je een traditionele meter? Dan moet je de standen wel zelf doorgeven.
Ja, voor een dynamisch energiecontract is een slimme meter nodig om het energieverbruik te meten. Als je nog een oude meter hebt en je wilt onze dienst gebruiken, dan kun je contact opnemen met jouw netbeheerder om een slimme meter te laten plaatsen. Wil je dit niet? Dan kun je alleen het wettelijke modelcontract bij ons afsluiten.