Facturering en betaling bij NextEnergy

De complete gids over facturering en betaling

Een illustratie van een eindnota die je bij NextEnergy krijgt.

De maandelijkse energierekening leidt soms tot vragen. Hoe wordt je termijnbedrag bepaald, of wat moet je doen bij een betalingsachterstand? We leggen het in deze gids aan je uit.

Inhoudsopgave:

Altijd vaste termijnbedragen

Sommige dynamische energieleveranciers hanteren ook dynamische termijnbedragen. Dat betekent dat je termijnbedrag ook iedere maand verandert op basis van je verbruik. Lekker goedkoop in de zomermaanden, maar in de winter kun je hoge rekeningen verwachten. Om je maandelijkse lasten voorspelbaar te houden en nare verrassingen te voorkomen betaal je bij NextEnergy daarom altijd een vast termijnbedrag.

Je daadwerkelijke energieverbruik wordt aan het einde van het contractjaar verrekend met je betaalde termijnbedragen. Afhankelijk van jouw verbruik en de actuele energieprijzen krijg je geld terug, of betaal je bij.

Je past het aan in de app

Verwacht je in de toekomst meer of juist minder energie te gaan verbruiken? Via de app pas je jouw termijnbedrag snel en gemakkelijk aan.

De datum en wijze van afschrijving

Betalingen worden standaard op de 26e van de maand doorgevoerd via automatische incasso. Je kan ook een aanvraag indienen om de betaling niet via automatische incasso te doen, maar dat betekent dat de betaling maandelijks handmatig moet worden gedaan.

Let op: je eerste termijnnota is iets anders dan de rest, omdat je meestal niet voor een volle maand aan levering betaalt. Stel dat jouw contract op de 20e van de maand ingaat, dan betaal je op jouw eerste termijnnota alleen voor de resterende dagen in de maand – niet de hele maand.

Waar bestaat mijn energierekening uit?

De opbouw van je termijnbedrag

Op basis van jouw geschatte jaarlijks verbruik, bepalen we een bedrag dat bestaat uit variabele en vaste kosten. Variabele kosten zijn gebaseerd op je verbruik, terwijl vaste kosten iedere maand hetzelfde zijn.

Variabele kosten

  • Marktprijs: dit is de kale prijs van stroom en gas. Voor gas verandert dat dagelijks, en voor stroom om het uur.
  • Inkoopvergoeding: dit is het bedrag dat wij in rekening brengen voor het (terug)leveren van stroom en gas. Als we de inkoopvergoeding voor jou veranderen, nemen we minimaal 30 dagen van tevoren contact met je op.
  • Energiebelasting: over al je stroom- en gasverbruik betaal je energiebelasting. Dat is een overheidsheffing, en is daarom bij iedere leverancier hetzelfde. Met zonnepanelen kan je de energiebelasting voor stroom wegstrepen dankzij de salderingsregeling. De energiebelasting verandert jaarlijks.
  • Btw: je betaalt 21% btw op de marktprijs, inkoopvergoeding, en energiebelasting.

Vergeet niet dat je termijnbedrag iedere maand hetzelfde is. Deze variabele kosten maken dus vooral het verschil op je jaar- of eindnota.

Grafiek met opsplitsing energiekosten: vaste leveringskosten, netbeheerkosten, vermindering energiebelasting (vast) en energiebelasting, inkoopvergoeding, btw, marktprijs (variabel).

Vaste kosten:

  • Vaste leveringskosten: per aansluiting betaal je € 5,99 per maand aan vaste leveringskosten.
  • Netbeheerkosten: deze kosten worden door de energieleverancier maandelijks in rekening gebracht en vervolgens betaald aan jouw netbeheerder.
  • Vermindering energiebelasting: iedere woning met een stroomaansluiting ontvangt jaarlijks een vermindering energiebelasting. Dit bedrag wordt door ons door twaalf gedeeld en iedere maand verrekend met je termijnbedrag.

De opbouw van je jaar- of eindnota

Aan het einde van het contractjaar ontvang je jouw jaarnota. Kies je ervoor om eerder op te stappen? Dan ontvang je een eindnota. Deze nota vergelijkt wat je iedere maand hebt betaald met de daadwerkelijk gemaakte kosten.

Zijn de daadwerkelijke kosten hoger? Dan betaal je bij. Dat bedrag wordt binnen twee weken afgeschreven via automatische incasso.

Zijn je kosten lager? Dan ontvang je binnen drie weken het verschil op je rekening.

Voor een uitgebreide uitleg, lees: Hoe wordt mijn energierekening opgebouwd?

Wat als ik de energierekening niet kan betalen?

We snappen dat je soms wat wind in de rug kan gebruiken. Als je meer wilt weten over hoe je kan besparen op je energieverbruik, raden we aan om Geldfit in te schakelen. Je kan daar anoniem en gratis een energiecoach aanvragen die je handige tips kan geven.

Je kan ook contact met onze klantenservice opnemen om een betaalregeling aan te vragen. Daar is niet één traject voor, maar we maken iedere betaalregeling op maat om jou zo goed mogelijk te kunnen helpen.

Icoontje van een lampje, in het licht paars.

Alle artikelen over facturering en betaling

In onze artikelen gaan we dieper in op facturering bij NextEnergy.

jouw bestelling

Icoon van een zwart kruis.
Product Name
Option 1
-
+
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
$0
Totaal
0
Alle kosten worden pas achteraf in rekening gebracht na een succesvolle installatie.
Bestellen