21/8/2024

Wat te doen bij een storing van je slimme meter?

Donkere wolken met een bliksemschicht in de verte.

Een slimme meter biedt veel voordelen. Je krijgt meer inzicht in je verbruik, hoeft niet meer je meterstanden handmatig door te geven, en je krijgt toegang tot dynamische tarieven. Maar wat gebeurt er als jouw slimme meter een storing heeft, en wat kan je dan het beste doen? We leggen het in dit artikel uit. 

Storingen en jouw tarieven 

Wanneer jouw slimme meter een storing heeft, kunnen jouw verbruiksgegevens niet meer accuraat worden uitgelezen. Als je een dynamisch energiecontract hebt, profiteer je tijdens de storing ook niet van dynamische tarieven omdat wij als leverancier niet kunnen zien wanneer en hoeveel stroom je precies verbruikt.

Als wij na de storing niet meer bij jouw verbruiksgegevens kunnen, bijvoorbeeld omdat de meter te lang niet uit te lezen was, hanteren we een storingstarief. Je betaalt dan de tarieven van ons modelcontract.

Heb je een slimme meter?

Allereerst is het goed om te kijken of je een slimme meter hebt. De snelste manier om daar achter te komen is door te zoeken naar een P1-poort. Deze zit vaak verborgen achter een rubberen klepje op de meter.

Hoe weet je of jouw meter storing heeft?

Er zijn drie manieren om er achter te komen of jouw meter storing heeft:

  1. De NextEnergy app vertoont geen verbruiksdata meer;
  2. Je ontvangt na 7 dagen storing een e-mail van ons;
  3. De meter heeft fysieke schade of een leeg display.

Wat te doen bij een storing van mijn slimme meter?

Neem bij een storing van je slimme meter contact op met jouw netbeheerder. In sommige gevallen kunnen zij het snel oplossen door van afstand instellingen te veranderen of de meter van afstand uit en aan te zetten.

Het alternatief is dat de slimme meter vervangen moet worden. Vaak gebeurt dat gratis, maar dat is afhankelijk van het probleem. Bij schade door eigen toedoen moet je meestal betalen.

Bij een langdurige storing ontvang je van ons een e-mail met instructies voor het handmatig doorgeven van jouw meterstanden.

Goed om te weten: energieleveranciers kunnen de meter alleen uitlezen. Bij storingen of schade aan de meter kan alleen jouw netbeheerder helpen.

Meer weten over de wereld van energie? In onze complete gids over dynamische energie vind je antwoorden op al jouw vragen.

Specifieke storingen en wat ze betekenen

Je slimme meter stuurt geen data door

De meest voorkomende storing is dat jouw meter geen data meer doorstuurt naar de energieleverancier. Soms kan het zijn dat het display nog steeds data laat zien zoals gewoonlijk, maar dat die gegevens niet binnenkomen bij de leverancier.

Vaak lost dit probleem zich na een paar dagen vanzelf op, daar merk je dan niks van. In dat geval kunnen wij namelijk jouw historische verbruiksgegevens uitlezen, waardoor je toch nog profiteert van dynamische tarieven. Lost de storing zichzelf niet binnen 10 dagen op? Dan kunnen wij die verbruiksgegevens niet meer uitlezen.

Na 7 dagen storing krijg je van ons een seintje via de mail. We raden je aan om dan ook zo snel mogelijk contact op te nemen met je netbeheerder, en vermeld de error code 012.

Slimme meter is administratief uitgeschakeld

Wanneer jouw slimme meter administratief is uitgeschakeld, mankeert het eigenlijk niets. Het betekent alleen dat wij als leverancier niet jouw meter mogen uitlezen. Het gevolg is dan ook dat je niet kan profiteren van dynamische tarieven.

Neem hiervoor contact op met je netbeheerder met de error code 038. Zij kunnen jouw instellingen aanpassen om de slimme meter uitleesbaar te maken.

Slimme meter is technisch niet uitleesbaar

Wanneer jouw meter niet technisch uitleesbaar is, kan niemand jouw gegevens uitlezen. Dit kan komen door een langdurige storing, of omdat er geen wifi-verbinding is. Kijk eerst of jouw meter nog verbonden is met het internet, en neem anders contact op met jouw netbeheerder met de error code 039.

Er staat 8888 op het display

Veel slimme meters laten iedere paar minuten een test scherm zien waar 8888 op staat. Dit is geen storing, maar een tijdelijke weergave. Het display zal snel weer terugschakelen naar de standaardweergave.

Wie is mijn netbeheerder?

Jouw netbeheerder wordt bepaald door de regio waarin je woont. De netbeheerder in jouw regio vind je snel via Mijnaansluiting.