Veelgestelde vragen
Waarom is een slimme meter verplicht?

Het hebben van een slimme meter is een harde voorwaarde. Wij moeten namelijk precies weten wat (en wanneer) je aan stroom en gas verbruikt om de juiste tarieven aan jou door te rekenen. En dat kan alleen met een slimme meter.
Heb je nog een oude meter en wil je toch gebruik maken van de diensten van NextEnergy? Dan kun je het beste een slimme meter aanvragen bij jouw netbeheerder. Je mag je dan al aanmelden bij NextEnergy. Tot je slimme meter geïnstalleerd is, hanteren we een storingstarief.
Indien je geen slimme meter hebt, en het ook niet wilt, is het alleen mogelijk om het wettelijke modelcontract af te sluiten. Ons modelcontract vind je hier: Modelcontract NextEnergy.
Meer weten? Lees het artikel

Heb ik een slimme meter? Zo kom je er achter.
Gerelateerde vragen
Er wordt bij iedere nieuwe aanmelding een kredietcheck gedaan door een gespecialiseerd bedrijf. Uit deze check komt een totaalscore. Komt deze totaalscore onder een grens, dan krijgen wij een signaal dat de aanmelding mogelijke betalingsproblemen met zich meeneemt.
Omdat wij iedere dag energie voor onze klanten inkopen, is een tijdige betaling belangrijk. In het geval van mogelijke betalingsproblemen vragen we een waarborgsom, wat ons vertrouwen geeft dat er voor verbruikte energie betaald wordt. De waarborgsom krijg je uiteraard terug aan het einde van je contract.
Voor de meest actuele kortingsvoorwaarden, kijk op onze voorwaarden pagina.
Via onze app kun je dagelijks rond 16:00 de stroomprijzen van de volgende dag bekijken. Deze prijzen kunnen behoorlijk verschillen van uur tot uur.
In principe vragen wij jouw meterstanden op bij je netbeheerder, jij hoeft hiervoor niets te doen. Dit kan echter alleen als je een werkende slimme meter hebt. Het kan zijn dat je (tijdelijk) geen slimme meter hebt, maar we wel een meterstand van je nodig hebben. Lees in dat geval door om te checken welk soort meter jij hebt.
Welke energie meter heb ik?
Analoog enkeltarief
De analoge meter met enkeltarief heeft één telwerk, dit is een draaischijf die eruitziet als de cijfers op een cijferslot en deze geeft de meterstand weer. Je geeft de volledige meterstand aan ons door. Staan er cijfers achter de komma? Deze kan je negeren.

Analoog dubbeltarief
Heeft je analoge meter twee telwerken? Dan geeft deze de meterstand van het normaal- en daltarief door. Het is belangrijk beide meterstanden door te geven. Ook hier geef je de volledige meterstand zonder getallen achter de komma.

Digitale energie meter.
Een digitale meter heeft een digitaal telwerk. Elke paar seconden komt er een ander telwerk tevoorschijn. Het eerste telwerk is jouw dal- en normaaltarief, het tweede jouw teruggeleverde energie (als je zonnepanelen hebt). Dat lees je als volgt af:
Gas meter
Welke gasmeter heb ik?
De gasmeter is een vierkant/rechthoekige meter in je meterkast.
Analoog
Analoge gasmeters hebben maar één telwerk, je geeft alleen de meterstand in de zwarte vakjes door.

Digitale gasmeter
Heb je een digitale gasmeter? Als je op de knop drukt, kun je de volledige meterstand aflezen. Zonder de cijfers achter de komma.

Het hanteren van een vast termijnbedrag - ondanks de wisselende energieprijzen - heeft de volgende voordelen:
- Je weet precies hoeveel je maandelijks aan energiekosten kwijt bent.
- Dankzij het maandelijkse termijnbedrag worden de kosten over het jaar verspreid.
Dankzij het maandelijkse termijnbedrag houdt je grip op je energiekosten. Je energierekeningen blijven zo door het hele jaar gelijk, ook wanneer prijzen door het jaar heen fluctueren.
Aan het einde van het jaar ontvang je een jaarnota waarin we jouw betaalde termijnbedragen verrekenen met je daadwerkelijk gemaakte kosten. Je krijgt geld terug als je daadwerkelijke kosten lager waren, en anders betaal je bij.
Bij een dynamisch energiecontract betaal je de beursprijs van het moment voor gas en elektriciteit. Stroomprijzen veranderen per uur en gasprijzen per dag. Je kunt de (dynamische) energieleverancier zien als de handelaar die de energie rechtstreeks vanuit de beurs aan jou doorstuurt.
Met de NextEnergy app heb je altijd inzicht in de huidige energieprijzen en kan je daar slim op inspelen. Dit doe je door ‘energieslurpers’, zoals de wasmachine, aan te zetten op het moment dat de stroomprijs laag is. Met een dynamisch energiecontract betaal je dus alleen wat je verbruikt.
Met de energietransitie wordt de overgang van fossiele energiebronnen naar natuurlijke energiebronnen bedoeld. In andere woorden, het gebruik van kolen, olie en gas voor het opwekken van energie wordt volledig vervangen door CO2-neutrale energiebronnen, zoals zon, wind en water.
Op een winderige, zonnige middag wordt er een hoge piek aan energie teruggeleverd aan het net. Het energienet is nog niet ingericht op deze pieken en kan de energie niet kwijt. Het energienet raakt dan overbelast. Op dagelijkse basis is er wel één of meerdere van die “energiepieken” afkomstig uit natuurlijke bronnen.
De energietransitie en dynamische prijzen
De energieprijzen schommelen per uur en op de piekmomenten - wanneer natuurlijke bronnen, zoals windmolens en zonnepanelen veel energie aanleveren - wordt de energie voor een lage prijs en in uitzonderlijke gevallen, zelfs met geld toe aangeboden. Klanten met dynamische energiecontracten kunnen slim inspelen op deze goedkope momenten. Deze klanten worden dankzij de lage prijzen gemotiveerd om energie af te nemen op de piekmomenten en dragen daardoor direct bij aan het in evenwicht houden van het energienet.
Ondanks dat er beperkt energie is, gaat er dagelijks energie verloren. En dat is erg zonde. Dankzij dynamische energiecontracten worden klanten zich bewust van de energieprijzen. Iedereen draagt dan zijn steentje bij in het versnellen van de energietransitie door energie te gebruiken als het nodig is.
Bij een vast contract betaal je als klant een vast energietarief per maand. Dit tarief staat voor een X aantal jaren vast, ongeacht wat de schommelende energiemarkt doet. Bij een variabel energiecontract betaal je ook een vast energietarief per maand, de hoogte van het tarief kan per maand verschillen. De energieleverancier is bij een variabel contract vrij om het energietarief per maand op basis van de energiemarkt aan te passen.
Een dynamisch energiecontract werkt - in tegenstelling tot variabele en vaste contracten - niet met een vast energietarief per maand. Je betaalt de huidige stroom- en gasprijs. Je verbruikt gas en stroom tegen de beursprijs, inclusief de overige kosten. Deze prijzen schommelen voor elektriciteit per uur en voor gas per dag. Doorgaans liggen de beursprijzen ver onder de vaste tarieven van een vast- of variabel contract.
Het antwoord is ja. De prijs voor gas verandert per dag. In de NextEnergy app kan je zien wat de huidige gasprijzen zijn. Je betaalt wat je verbruikt tegen de gasprijs van die dag.
Dynamische gasprijzen gemiddeld lager dan bij traditionele leveranciers
Gemiddeld liggen de dynamische gasprijzen lager dan de vastgezette prijzen bij traditionele energiemaatschappijen. Traditionele energiemaatschappijen die werken met een vastgezette prijs (vast of variabel contract), rekenen namelijk altijd een risicomarge bovenop de gasprijzen. Dit om te voorkomen dat ze verlies draaien wanneer de inkoopprijzen langere tijd flink stijgen. Daalt de beursprijs echter, dan maken deze leveranciers extra winst en betaal je als klant dus teveel.
Hoe werkt het aanmelden voor een gasaansluiting bij NextEnergy?
Je kunt ervoor kiezen om gas en/of elektriciteit van NextEnergy af te nemen. NextEnergy rekent €5,99 maandelijkse kosten per maand per aansluiting. Neem je gas en elektriciteit af, dan betaal je voor 2 aansluitingen (€11,98 per maand). Je kunt tijdens het berekenen van je aanbod aangeven welke aansluiting je wilt afnemen.
Jouw overstap wordt geregeld door ons
Jouw overstap naar NextEnergy wordt door ons geregeld. Jij hoeft je geen zorgen te maken, ook als je niets hoort van je huidige energieleverancier. Ga je verhuizen? Neem dan wel contact op met je energieleverancier om het contract op je oude adres te beëindigen.
Heb je een vast contract?
Let dan goed op dat de startdatum van jouw contract bij NextEnergy gelijk is aan de einddatum van je oude contract. Zo voorkom je een eventuele opzegvergoeding.
Ja, bij NextEnergy kan je ook terecht voor een spoedaansluiting. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice.
Natuurlijk kan dat. Wanneer je jouw eigen opgewekte zonnestroom zelf verbruikt in jouw huishouden, betaal je natuurlijk niets. Lever je die zonnestroom terug aan het net? Dan ontvang je per kWh de op dat moment geldende beursprijs, minus de inkoopvergoeding. De energiebelasting wordt op jaarbasis uitgerekend, zoals je misschien gewend bent van een vast of variabel energiecontract. Je betaalt alleen de energiebelasting over je netto verbruik. Dat is het totale aantal afgenomen stroom van het net, minus de totale teruggeleverde stroom aan het net in dat contractjaar.
Zeker. Bij een vast contract zal de energieleverancier soms een opzegvergoeding rekenen indien je overstapt. De manier van berekenen van deze vergoedingen zijn wettelijk vastgelegd door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Sinds juni 2023 is deze vergoeding gebaseerd op hoeveel verlies de energieleverancier draait door jouw vroegtijdige vertrek. Dit geldt niet voor ieder vast contract, en je boete kan in sommige gevallen ook € 0,- zijn. Neem contact op met jouw huidige energieleverancier en ze moeten jou vertellen hoe hoog jouw opzegvergoeding zal worden.