Veelgestelde vragen

Moet ik bij NextEnergy een waarborgsom betalen?

Er wordt bij iedere nieuwe aanmelding een kredietcheck gedaan door een gespecialiseerd bedrijf. Uit deze check komt een totaalscore. Komt deze totaalscore onder een grens, dan krijgen wij een signaal dat de aanmelding mogelijke betalingsproblemen met zich meeneemt.

Omdat wij iedere dag energie voor onze klanten inkopen, is een tijdige betaling belangrijk. In het geval van mogelijke betalingsproblemen vragen we een waarborgsom, wat ons vertrouwen geeft dat er voor verbruikte energie betaald wordt. De waarborgsom krijg je uiteraard terug aan het einde van je contract.

Meer weten? Lees het artikel

Gerelateerde vragen

Wat zijn de algemene voorwaarden van de vriendenkorting?
Icoon van een checkmark, in het paars dikgedrukte font.

Voor de meest actuele kortingsvoorwaarden, kijk op onze voorwaarden pagina.

Hoe lees ik de meterstand af?
Icoon van een checkmark, in het paars dikgedrukte font.

In principe vragen wij jouw meterstanden op bij je netbeheerder, jij hoeft hiervoor niets te doen. Dit kan echter alleen als je een werkende slimme meter hebt. Het kan zijn dat je (tijdelijk) geen slimme meter hebt, maar we wel een meterstand van je nodig hebben. Lees in dat geval door om te checken welk soort meter jij hebt.

Welke energie meter heb ik?

Analoog enkeltarief

De analoge meter met enkeltarief heeft één telwerk, dit is een draaischijf die eruitziet als de cijfers op een cijferslot en deze geeft de meterstand weer. Je geeft de volledige meterstand aan ons door. Staan er cijfers achter de komma? Deze kan je negeren.

Analoge meter met cijfers '0238' op de teller op een donker interface.




Analoog dubbeltarief

Heeft je analoge meter twee telwerken? Dan geeft deze de meterstand van het normaal- en daltarief door. Het is belangrijk beide meterstanden door te geven. Ook hier geef je de volledige meterstand zonder getallen achter de komma.  

Tekening van het telwerk van een analoge energiemeter. Het toont de nummers 00523 en 00341 tegen een donkere achtergrond.

Digitale energie meter.

Een digitale meter heeft een digitaal telwerk. Elke paar seconden komt er een ander telwerk tevoorschijn. Het eerste telwerk is jouw dal- en normaaltarief, het tweede jouw teruggeleverde energie (als je zonnepanelen hebt). Dat lees je als volgt af:  

Telwerk   Code   Betekenis   
1 / T11.8.1Verbruik daltarief
2 / T21.8.2Verbruik normaaltarief
3 / T32.8.1Teruglevering daltarief
4 / T42.8.2Teruglevering normaaltarief

Gas meter

Welke gasmeter heb ik?

De gasmeter is een vierkant/rechthoekige meter in je meterkast.

Analoog

Analoge gasmeters hebben maar één telwerk, je geeft alleen de meterstand in de zwarte vakjes door.

Digitale gasmeter

Heb je een digitale gasmeter? Als je op de knop drukt, kun je de volledige meterstand aflezen. Zonder de cijfers achter de komma.

Een illustratie van een digitale energiemeter met een display er op. De cijfers op het display zijn uitgelicht met een rode streep.
Waarom is een slimme meter verplicht?
Icoon van een checkmark, in het paars dikgedrukte font.

Het hebben van een slimme meter is een harde voorwaarde. Wij moeten namelijk precies weten wat (en wanneer) je aan stroom en gas verbruikt om de juiste tarieven aan jou door te rekenen. En dat kan alleen met een slimme meter.  

Heb je nog een oude meter en wil je toch gebruik maken van de diensten van NextEnergy? Dan kun je het beste een slimme meter aanvragen bij jouw netbeheerder. Je mag je dan al aanmelden bij NextEnergy. Tot je slimme meter geïnstalleerd is, hanteren we een storingstarief.

Indien je geen slimme meter hebt, en het ook niet wilt, is het alleen mogelijk om het wettelijke modelcontract af te sluiten. Ons modelcontract vind je hier: Modelcontract NextEnergy.

Wordt mijn overstap geregeld door NextEnergy?
Icoon van een checkmark, in het paars dikgedrukte font.

Jouw overstap wordt geregeld door ons

Jouw overstap naar NextEnergy wordt door ons geregeld. Jij hoeft je geen zorgen te maken, ook als je niets hoort van je huidige energieleverancier. Ga je verhuizen? Neem dan wel contact op met je energieleverancier om het contract op je oude adres te beëindigen.

Heb je een vast contract?

Let dan goed op dat de startdatum van jouw contract bij NextEnergy gelijk is aan de einddatum van je oude contract. Zo voorkom je een eventuele opzegvergoeding.

Biedt NextEnergy ook spoedaansluitingen aan?
Icoon van een checkmark, in het paars dikgedrukte font.

Ja, bij NextEnergy kan je ook terecht voor een spoedaansluiting. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice.

Ik heb zonnepanelen en maak gebruik van salderingsregels, kan dat ook bij NextEnergy?
Icoon van een checkmark, in het paars dikgedrukte font.

Natuurlijk kan dat. Wanneer je jouw eigen opgewekte zonnestroom zelf verbruikt in jouw huishouden, betaal je natuurlijk niets. Lever je die zonnestroom terug aan het net? Dan ontvang je per kWh de op dat moment geldende beursprijs, minus de inkoopvergoeding. De energiebelasting wordt op jaarbasis uitgerekend, zoals je misschien gewend bent van een vast of variabel energiecontract. Je betaalt alleen de energiebelasting over je netto verbruik. Dat is het totale aantal afgenomen stroom van het net, minus de totale teruggeleverde stroom aan het net in dat contractjaar.

Ik heb een vast contract, maar wil wel overstappen. Kan dat?
Icoon van een checkmark, in het paars dikgedrukte font.

Zeker. Bij een vast contract zal de energieleverancier soms een opzegvergoeding rekenen indien je overstapt. De manier van berekenen van deze vergoedingen zijn wettelijk vastgelegd door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Sinds juni 2023 is deze vergoeding gebaseerd op hoeveel verlies de energieleverancier draait door jouw vroegtijdige vertrek. Dit geldt niet voor ieder vast contract, en je boete kan in sommige gevallen ook € 0,- zijn. Neem contact op met jouw huidige energieleverancier en ze moeten jou vertellen hoe hoog jouw opzegvergoeding zal worden.