Hoeveel stroom verbruikt een elektrische auto?

Een moderne elektrische auto staat bij een laadstation op te laden

Heb je een elektrische auto (EV) of overweeg je er een aan te schaffen? Dan is het handig om het stroomverbruik goed te kennen. Een elektrische auto verbruikt namelijk behoorlijk wat energie, wat je gaat merken op je energierekening. Maar wat is het verbruik van een elektrische auto? Wij vertellen je het in dit artikel. Ook geven we je tips om energie te besparen op dit voertuig.

Verbruik elektrische auto: dit is het gemiddelde

De meeste elektrische auto's verbruiken een verschillend aantal kilowatturen. De rijstijl van de bestuurder en het vermogen van de motor hebben bijvoorbeeld invloed op het verbruik. Gelukkig kunnen we je een gemiddeld verbruik geven. Waar je bij een benzine- of dieselauto ‘1 op 15’ (1 liter op 15 kilometers) zegt, bereken je dit bij een EV aan de hand van kilowattuur (kWh) per 100 kilometer.

Hoeveel kWh verbruikt een elektrische auto per 100 km?

Het gemiddelde verbruik van een elektrische auto ligt tussen de 15 en 25 kWh per 100 kilometer. Dit aantal geeft aan hoeveel kWh een EV nodig heeft om 100 kilometer af te leggen. Aangezien elke autorit niet exact 100 kilometer is, maar korter of langer, zegt dit aantal nog weinig. Laten we samen een rekensommetje maken.

Stel, je gebruikt jouw EV voor de dagelijkse behoeften. Kinderen naar school brengen, naar kantoor rijden en boodschappen doen. Je rijdt zo’n 13.000 kilometer per jaar en je auto verbruikt 17 kWh per 100 kilometer. Dit betekent dat je het volgende verbruikt op jaarbasis:

  • (13.000 / 100) x 17 kWh = 2.210 kWh

Ter vergelijking: een Nederlands huishouden verbruikt gemiddeld 2.550 kWh per jaar. Hieruit blijkt dat een EV aardig wat stroom verbruikt.

Wat kost 100 km elektrisch rijden?

Nu je meer inzicht hebt in het stroomverbruik van elektrische auto’s, wil je vast weten hoeveel dit nu eigenlijk kost met een standaard stroomtarief. Nu gaan we het wat ingewikkelder maken. Je kunt namelijk via meerdere wegen je auto opladen, namelijk met een:

  1. openbare laadpalen
  2. thuislaadpalen
  3. stopcontacten
  4. snellaadpalen langs de snelweg

De kosten van deze vier opties variëren nogal. Voor een snellader betaal je vaak meer, denk aan tarieven als € 0,70 per kWh. Voor het gemak kijken we naar het kostenplaatje van een thuislaadpaal en de gemiddelde actuele energieprijs van de afgelopen tijd: € 0,24 per kWh. We weten dat het EV in het voorbeeld 17 kWh per 100 kilometer verbruikt. Dit betekent dat de auto:

  • 17 kWh x € 0,24 = € 4,08 per 100 kilometer kost.

Bereken je dit door naar een jaar (uit het voorbeeld), dan betaal je (2550 kWh x € 0,24) = € 612.

De factoren die het verbruik van een elektrische auto beïnvloeden

Er zijn een aantal factoren die invloed hebben op het verbruik van elektrische auto’s. We hebben het eerder al kort gehad over de rijstijl van de bestuurder. Als je steeds moet remmen en optrekken, verbruikt je auto meer stroom dan wanneer je rustig rijdt. En hoe sneller je rijdt, hoe meer je gebruikt.

Ook de airco en verwarming spelen een rol. Gebruik je beide vaak? Dan verbruik je meer. En wat dacht je van de bandenspanning. Zachte banden verhogen de rolweerstand, waardoor je meer energie verbruikt. Daarnaast wordt het verbruik beïnvloed door het soort auto. Bij een zware SUV ligt het stroomverbruik een stuk hoger dan bij een kleine stadsauto. Tot slot het vermogen. Hoe krachtiger de batterij in de EV is, hoe meer je verbruikt.

Leestip: De voordelen van een thuislaadpaal

Zo verlaag je het stroomverbruik van een elektrische auto

Door ons rekenvoorbeeld ben je erachter gekomen dat het stroomverbruik van elektrische auto’s in de buurt komt van het jaarlijks verbruik van een Nederlands huishouden. Gelukkig zijn er manieren om zuiniger te rijden:

  • Zorg voor de juiste bandenspanning: Pomp je banden voldoende op, want met te zachte banden verhoog je het verbruik.
  • Rij met constante snelheid: Rijd met een gelijkmatige snelheid, en voorkom te veel afwisseling tussen remmen en optrekken. Rijd je een grote afstand? Gebruik cruise control.
  • Gebruik de airco of verwarming juist: Zet de airco of verwarming alleen aan als het echt nodig is. Zet de verwarming een graadje lager en de airco een graadje hoger om het verbruik te minimaliseren.
  • Haal spullen uit de auto: Liggen er spullen in de auto die je niet nodig hebt? Haal ze eruit, dat scheelt gewicht.
  • Laat gas los: Als je snelheid moet minderen, kun je beter het gas loslaten dan remmen. Zo verbruik je minder stroom. Uiteraard moet de situatie op de weg dit toestaan.

Verlaag je energierekening met NextEnergy

Met de bovenstaande tips zorg je ervoor dat je het stroomverbruik van je elektrische auto verlaagt en dus ook de kosten. Het kan echter nog slimmer. Namelijk met ons dynamisch energiecontract in combinatie met slim laden.

Bespaar tot wel € 13 per laadsessie

Met een dynamisch energiecontract krijg je toegang tot daluren, momenten waarbij de prijs van stroom goedkoper is door het grote aanbod aan elektriciteit. Door op deze momenten je EV op te laden, kun je tot wel € 13 per laadsessie besparen. Is het ingewikkeld? Niet met de NextEnergy app. De app houdt in de gaten wanneer stroom het goedkoopst is en laadt automatisch je EV op. Het enige wat je moet doen, is je EV op de oprit / in de garage zetten, het voertuig koppelen aan de laadpaal en slim laden instellen. De app kan zelf het laden starten en stoppen op de gunstigste momenten. 

Meer weten?

Je leest meer over de slim laden-functie in ons artikel ‘Alles wat je moet weten over slim laden’. Of bekijk onze kennishub met artikelen over slim laden. Uiteraard kun je ook altijd contact opnemen met onze klantenservice als je nog vragen hebt over ons aanbod.

Veelgestelde vragen over het verbruik van een elektrische auto

Hoeveel km rijden op 1 kWh?

Elektrische auto’s kunnen gemiddeld tussen de 4 en 6,67 km op 1 kWh rijden. Dit gemiddelde wordt echter beïnvloed door factoren als rijstijl, voertuiggewicht, rijsnelheid, bandenspanning, autosoort, vermogen, airco en verwarming. Bekijk de specificaties van de elektrische auto voor een nauwkeurig beeld van het aantal kilometers per 1 kWh.

Wat is goedkoper, rijden op benzine of elektrisch?

Over het algemeen is elektrisch rijden iets goedkoper dan rijden op benzine als je kijkt naar de totale maandelijkse kosten. Deze kosten bestaan onder meer uit het onderhoud, de verzekering, het aantal liter benzine/elektrisch laden en de belasting. Een EV is hoger in aankoopprijs, maar meestal iets goedkoper in gebruik dan een vergelijkbare brandstofauto.