21/10/22
Algemeen Dagblad

Dankzij Gijs kun je besparen op je energierekening (en heel soms zelfs geld verdienen)

Bij Gijs Wubbe gaat thuis de vaatwasser niet aan na het avondeten, maar de volgende dag rond het middaguur. De stroom is dan goedkoper. Zijn bedrijf NextEnergy biedt energie aan met variërende prijzen. De interesse is groot: de nieuwe klanten stromen binnen.

Het lijkt onwaarschijnlijk, maar soms zakt de prijs van stroom op de internationale markt onder de 0 cent. Wie op dat moment de actuele prijs betaalt en de stekker in het stopcontact stopt, krijgt geld tóe. Het opladen van een auto kost dan niets en levert zomaar 10 euro op.

Toegegeven, het komt niet elke dag voor. Maar de verschillen in actuele stroomprijzen zijn fors. Een groeiend aantal energiebedrijven speelt daar op in en biedt klanten energie aan tegen zogenoemde ‘dynamische’ prijzen.

Prijs van energie wisselt per uur

Klanten kunnen via de app een dag van te voren zien wat stroom en gas kosten. De prijs van stroom varieert elk uur, die van gas elke 24 uur. Op de meeste dagen is stroom aan het begin van de middag het goedkoopst. De hoofdprijs betaal je vaak rond 07.00 uur en het begin van de avond. ,,Grote energieverbruikers zoals de wasmachine, droger en vaatwasser kun je prima op die andere momenten aanzetten’’, zegt Gijs Wubbe (37). ,,Als je dat consequent doet, gaat het al snel over de helft van je stroomverbruik waarop je fors kunt besparen.’’

Hoe werkt het? Energie wordt - net als bijvoorbeeld aandelen - verhandeld op verschillende markten. NextEnergy koopt groene energie op de internationale daghandelsmarkt. De prijs wisselt er per uur op basis van vraag en aanbod. Zonnepanelen wekken gemiddeld op het midden van de dag de meeste energie op, waardoor het dan voordelig is. Als iedereen ’s ochtends opstaat en ’s avonds thuiskomt is er veel vraag naar stroom, waardoor die perioden het duurste zijn. NextEnergy rekent die handelsprijzen een-op-een door. Er komt geen opslag op. De vaste kosten zijn elk 4,50 euro voor elektriciteit en gas.

NextEnergy is een energiehandelaar en wekt niets op. Het bedrijf huurt twee kamers in een bedrijfsverzamelgebouw aan de Utrechtse Europalaan en telt zo’n tien fte. Vanaf deze zomer ging het systeem live. NextEnergie heeft zo’n vierduizend klanten. ,,Vooral de laatste weken stijgt het exponentieel. We krijgen ruim honderd nieuwe klanten per dag.’’

‘Hoe kunnen jullie goedkoper zijn dan anderen?’ is een van de meest gestelde vragen bij de telefonische klantenservice. Wubbe legt uit dat grote energiebedrijven niet inkopen op de dagmarkt, maar op de lange termijnmarkt. Zo kunnen ze hun klanten voor één of meerdere jaren een vaste prijs aanbieden. Daarbij hanteren ze een opslag voor rente en risico. ,,Daarom ben je bij ons op de lange termijn altijd goedkoper uit: er zit geen marge op het gebruik. Ook als je je gedrag niet aanpast en de wasmachine aanzet op dure tijdstippen, betaal je minder.’’

Wubbe benadrukt dat NextEnergy een vergunning van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft. Daarvoor werd een check gedaan op de organisatie, techniek en financiën. Met het verkrijgen van de vergunning mag het bedrijf ook slimme meters van huishoudens uitlezen, die nodig zijn voor het gebruik van dynamische tarieven.

De toekomst is dat we apparaten steeds meer op afstand bedienen. Dat je de vaatwasser online kunt aanzetten als je niet thuis bent. Of dat het geautomatiseerd gaat als de prijs het laagste is.

Wubbe had eerder verschillende functies in de energiebranche. Daarin zag hij dat het voor grootverbruikers, zoals tuinders met kassen, normaal is om energie per dag in te kopen. ,,Ik vond het zonde dat die mogelijkheid voor consumenten niet bestond. Samen met Frederik op de Beeck ben ik dit bedrijf begonnen. Het digitale platform werd gebouwd door oud-studiegenoten die een IT-bedrijf hebben.’’

Hij ziet het als zijn missie om de bewustwording over de prijsverschillen te vergroten. ,,We willen consumenten op een slimme manier helpen om goed met energie om te gaan. Het doet echt iets met mensen. We zijn met z’n allen toch op zoek naar een koopje, waardoor mensen hun gedrag aanpassen. De toekomst is dat we apparaten steeds meer op afstand bedienen. Dat je de vaatwasser online kunt aanzetten als je niet thuis bent. Of dat het geautomatiseerd gaat als de prijs het laagst is. Daar willen we onze klanten bij gaan helpen.’’

Grote thuisbatterijen voor opslaan zonnestroom

NextEnergy biedt ook grote thuisbatterijen aan. Daarmee kunnen huishoudens stroom opslaan die ze opwekken met bijvoorbeeld zonnepanelen. ,,We zijn nu bezig met een pilot. De batterijen hebben nu een terugverdientijd van tien jaar, maar dat wordt in de toekomst minder.’’

Bron:
Algemeen Dagblad
Lees het artikel